Έργα ΕΥΗΣ ΚΥΡΜΑΚΙΔΟΥ
Βίντεο έκθεσης
Φωτογραφίες από τα εγκαίνια της έκθεσης (18/8/2018)
Με τον επιμελητή έκθεσης ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΗ καθηγ. Πανεπ. Θεσσαλονίκης-ιστορικός & κριτικός τέχνης |
H EPsilon Art Gallery σας προσκαλεί στα εγκαίνια
της Ατομικής Έκθεσης Γλυπτικής της ΕΥΗΣ ΚΥΡΜΑΚΙΔΟΥ,
με τον γενικό τίτλο " Συστήματα Εγκλωβισμού",
που θα γίνουν το Σάββατο 18 Αυγούστου, στις 20:30.
Επιμέλεια έκθεσης:
Εμμανουήλ Μαυρομμάτης,
καθηγητής παν/μίου Θεσσαλονίκης -ιστορικός και κριτικός τέχνης
Βίντεο
Εύη Κυρμακίδου@Εμμανουήλ Μαυρομμάτηςαπό το στήσιμο της έκθεσης στην EPsilon Art Gallery (17/8/18)
Συστήματα εγκλωβισμού
στην εργασία της Εύης Κυρμακίδου
του Εμμανουήλ Μαυρομμάτη*
Η Εύη Κυρμακίδου εργάζεται σε ιδέες που λειτουργούν ως συσχετισμοί υλών. Επίσης οι ιδέες εννοούνται ως να είναι η κάθε μία η δική της δήλωση, ισότιμα παρατιθέμενη με τις άλλες, σε συνδυασμούς σχέσεων. Έργο της είναι τα είδη των σχέσεων. Αυτή η γενική παρατήρηση αφορά ένα μεγάλο αριθμό από πραγματοποιήσεις ως κατασκευές που έχει κάνει τα τελευταία περίπου έξη χρόνια και των οποίων κεντρική αναζήτηση είναι να φέρνει σε συσχετισμό μεταξύ τους μονάδες ιδεών και αντίστοιχων μονάδων υλών σε διατάξεις που θα έπρεπε να έχουν νόημα. Το νόημα του εκάστοτε και του καθενός συσχετισμού είναι το αντικείμενο της εργασίας. Η εργασία της παρουσιάζεται ως αναλυτικές προτάσεις που θέλουν να εννοούν αυτό που δηλώνουν.
Αυτή η αντιστοιχία και ισορροπία στην εργασία της Κυρμακίδου δεν ήταν κάθε φορά δεδομένη από την αρχή του έργου της και διαμορφώθηκε διαδοχικά σε διαφορετικά στάδια σε σχέση προς τα εκάστοτε είδη των υλικών που χρησιμοποιεί και τις χρήσεις τους. Ήταν με το χρόνο μια εμπειρία που εμπλουτίζεται. Η βασική της διαίσθηση, το κίνητρο της ιδέας της είναι ζωγραφικό και αυτό εκδηλώθηκε ήδη στις εργασίες της με τα χέρια του 2012 στις οποίες στηριζόμενα, σε μια κάθετη βάση, χέρια από σίδερο, γυψόγαζα και πολυουρεθάνη που τα ισορροπούν διαφορετικά βαρίδια, δείχνουν προς μια συγκεκριμένη, αλλά την ίδια κατεύθυνση. Η ιδέα, να δείτε αυτό που βλέπω, είναι η κατεξοχήν συστατική της σχέσης ανάμεσα στο βλέμμα και στο πράγμα και είναι ο σύνδεσμος ότι είμαι εξαρτώμενος από το αντικείμενο. Αυτή η ζωγραφική έννοια και η ταυτόσιμη παράσταση του περάσματος στο αντικείμενο, θα είναι έκτοτε και ο κύριος μοχλός της εργασίας της, που απλώνεται στο χώρο και οργανώνει σχέσεις ανάμεσα σε ύλες, σε κατευθύνσεις υλών μέσα στο χώρο, αλλά και στην κύρια προϋπόθεση της κάθε αναλυτικής διαδικασίας: τα μέρη να διατηρούν την αυτοτέλεια και την ατομικότητά τους και η σύνθεση να γίνεται στο συλλογισμό, στο μυαλό του βλέμματος.
Το χάρισμα της Κυρμακίδου είναι η ανάλυση, -είναι η παντελής αυτοτέλεια και η παραθετικότητα των μερών. Αυτή είναι μια συστατική διεργασία του έργου της και εννοεί ότι δεν δέχομαι τις σχέσεις ανάμεσα στα πράγματα που δημιουργούν οι συνειρμοί μου και οι παραπομπές μου σε αναφορές προϋποτιθέμενων σχέσεων προσωπικών ή ιστορικών ως δεδομένων, αλλά ότι ξεκινώ από την αρχή, τα βάζω όλα πλάϊ-πλάϊ και αναρωτιέμαι τι θα μπορούσε να τα συνδέει: αυτή είναι η πρωτόγονη και η αναγκαία σκέψη της τέχνης. Η Κυρμακίδου πηγαίνει στο τέλος, εκεί από όπου όλα αρχίζουν, με τη ζωγραφική παράθεση (ανάλυση, αυτονομία των μερών, σταθερότητα του επίπεδου) να τη μεταφέρει στη συνέχεια, στο χώρο, ενσωματώνοντας στην εργασία ένα νέο όμως στοιχείο, την αστάθεια του χώρου: ότι ο χώρος είναι και τα δύο, εξίσου άδειος όσο και γεμάτος, ότι το μέσα προϋποθέτει το έξω και ότι το έξω προϋποθέτει το μέσα, ότι το κενό περιβάλλεται από το γεμάτο και το γεμάτο από το κενό και ότι οι σχέσεις του περιεχόμενου και του περιέχοντος, είναι συναρτήσεις. Η εναλλαγή -του μέσα και του έξω, του έξω και του μέσα,- είναι πρακτικά η εμπειρία του σώματος.
Η παρατήρηση εννοεί ότι η εργασία της Κυρμακίδου δεν ξεκίνησε τόσο από το ερώτημα, τι θέλω να πω για να ψάξω να βρω το πώς θα το πω (να προηγείται δηλαδή το νόημα ως προς την κατάλληλη γλώσσα που θα το αποδώσει, ως να είναι αποκομμένο από τη γλώσσα -να είναι αποκομμένη η ιδέα από την υλοποίηση), αλλά ξεκίνησε από το ερώτημα για το πώς θα πω, για να μπορώ να πω, -που εννοεί ότι η σύνταξη της γλώσσας είναι καθεαυτή η ίδια εννοούμενο και νόημα και ότι το νόημα είναι συνυφασμένο με τις καταλληλότητες της γλώσσας να περιλάβει και να αναδείξει, -να λειτουργήσει έκτοτε- λιγότερα ή πολλαπλά άλλα νοήματα που εγκαθίστανται ή θα εγκατασταθούν στο εσωτερικό της.
Η γλώσσα είναι μέθοδος και η ευρύτητα της γλώσσας είναι η προϋπόθεση του εμπλουτισμού των νοημάτων και της έκφρασης. Η ευφυϊα της Κυρμακίδου ήταν να συντάξει τις συγκεκριμένες ειδικές έννοιες που την απασχολούσαν προσωπικά ή κοινωνικά (όπως ο εγκλωβισμός, ο περιορισμός, η καταπίεση, η απομόνωση) με το ζωγραφικό σύστημα της απεριόριστης παραθετικότητας μεταφερόμενο στο χώρο -και υπαγόμενο στις ιδιότητες του χώρου να συναρτάται με τις ύλες και με τους συσχετισμούς της καθημερινής εμπειρίας του εσωτερικού και του εξωτερικού βλέμματος, του μέσα και του έξω, του περιβαλλόμενου και του περιβάλλοντος: η εικόνα του εγκλωβισμού ενός κεφαλιού στο εσωτερικό του μεταλλικού πλέγματος είναι συνάρτηση της συμπίεσης ως της μεθόδου για να προσδιοριστεί η έννοια της οπτικής διατύπωσης της ιδέας και του τρόπου της κατασκευής της λέξης που την εννοεί, αλλά και της υλοποίησης της λέξης. Η Κυρμακίδου οδηγείται να συναρτά τις λέξεις με τα πράγματα: η εργασία εννοεί ότι η λέξη δεν είναι απλά η περιγραφή του πράγματος, είναι η δυνατότητα να αναγνωριστεί στο πράγμα το, τι ακριβώς είναι. Παράδειγμα είναι τα bar-codes (οι κωδικοί και οι αριθμοί) που αποτύπωσε στα κεφάλια μέσα στα κλουβιά, της σειράς «1984», εμπνευσμένης από το περιβάλλον του ελεγχόμενου και του καθοδηγούμενου κοινωνικά, κόσμου του Τζώρτζ Όργουελ. Αυτή είναι η γενική έννοια της εργασίας, με την μετακίνηση στις λέξεις, ως την κατάλληλη εκδοχή του τρόπου με τον οποίο θα έπρεπε να ανταποκρίνεται η εικόνα στις προδιαγραφές που την εννοούν.
Στις επίτοιχες εργασίες η Κυρμακίδου είχε διατηρήσει τις επαλείψεις με χρώματα, προερχόμενα από την καταγωγή της στη ζωγραφική. Αλλά η αμέσως επόμενη περίοδος, μετά το 2014, απαγγίστρωσε την εργασία από τον τοίχο και οδήγησε σε μια σειρά από μεταλλικές βέργες-κολόνες στο χώρο, που στηρίζουν εγκλωβισμούς από γύψινα κεφάλια να τα διατρέχουν, να τα κακοποιούν ακανόνιστα και επιθετικά πλέγματα από βέργες. Οι εργασίες αυτές (σίδερο, γυψόγαζα, στόκος, πολυουρεθάνη) είναι πρακτικά αναφορές στην ιδιότητα του χώρου να χωρίζει, να απομονώνει, αλλά είναι και η δημιουργία ενός συστήματος να κατακευάζει μονώσεις μέσα στο χώρο και να κατασκευάζει το πλήθος, ως τη λειτουργία της μόνωσης. Στην πράξη, οι εικόνες της Κυρμακίδου εννοούν φράσεις.΄Ενα αντίστοιχο χαρακτηριστικό της εργασίας είναι το συστημα της καθετότητας. Σε αντιπαράθεση προς το οριζόντιο πλήθος του 2014 με τις μεταλλικές βέργες-κολόνες στο χώρο, η εργασία που παρουσίασε το 2018, στις Πλατφόρμες στη Σχολή Καλών Τεχνών, [1] (Τα κλουβιά καθ’ύψος) είναι η ιδέα της κατασκευής ως σωλήνα με άνισα τμήματα του πολυόροφου κτηρίου και η ταξινόμηση, με οικονομία του ελέγχου και του χώρου των κατοίκων, με τις λέξεις που τους καταγράφουν και τους προσδιορίζουν.
Η καθετότητα σ’αυτή την εργασία είναι η ιεράρχιση και η οριζοντιότητα, είναι η απομόνωση. Η μόνωση και η ιεράρχιση, η οριζοντιότητα και η καθετότητα είναι οι κατεξοχήν δομικές ιδέες της εργασίας της Κυρμακίδου και συμπληρώνουν το πλέγμα ενός συσχετισμού λέξεων: πώς θα εξαλείψει ο καλλιτέχνης τους πλεονασμούς στην έκφραση κάθε φορά που διατυπώνει την εικόνα ως την ιδέα ή, πώς θα εξαλείψει τους πλεονασμούς στη διατύπωση, κάθε φορά που εκφράζει την ιδέα ως την εικόνα; Η Εύη Κυρμακίδου διεκδικεί την ακρίβεια, την ανταπόκριση του ενός στο άλλο, τη σύμπτωση αυτού που λέγεται με αυτό που εννοείται. Είναι μια αναζήτηση καθαρότητας και σαφήνειας στο δρόμο μιας δημιουργικής κατασκευής: να δώσει στις λέξεις -κάθε φορά ως προς τις συνθήκες τους-, την κάθε φορά πιο αντίστοιχη συντακτική τους, ετυμολογική εικόνα.
*Ομότιμος καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης-ιστορικός & κριτικός τέχνης
1. «Τα όρια του σημείου καμπής ή η καμπή των ορίων» 17-20/5/2018, Platforms Project 2018, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών, Booth30, επιμέλεια Εμμανουήλ Μαυρομμάτης
Βιογραφικό
Σημείωμα της Εύης Κυρμακίδου
Η Εύη Κυρμακίδου γεννήθηκε, ζει και εργάζεται στη
Θεσσαλονίκη. Μετά τις πρώτες της σπουδές στο Τμήμα Γεωλογίας της Σχολής
Θετικών Επιστημών του Αριστοτελείου
Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Πτυχίο),
συνέχισε τις σπουδές της στο Τμήμα
Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής
Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
(Πτυχίο). ΄Εχει συμμετάσχει σε ένα μεγάλο αριθμό ομαδικών εκθέσεων και Αrt Fair στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και σε διεθνή International Art Symposium στην Ευρώπη
και εκτός Ευρώπης. ΄Εχει οργανώσει πάρα πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις
Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών των οποίων έχει αναλάβει εξ ολοκλήρου την
επιμέλεια καθώς και τη δημιουργία καλλιτεχνικών δράσεων σε δημόσιους
χώρους.
Διδάσκει από το 2013 στα Εικαστικά
Εργαστήρια της Ε΄Δημοτικής Κοινότητας του Δήμου Θεσσαλονίκης και είναι
μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών
Ελλάδος (ΕΕΤΕ) και του Συλλόγου Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών
Βορείου Ελλάδος (ΣΚΕΤΒΕ).
Ατομικές εκθέσεις:
Συστήματα εγκλωβισμού, EPsilon Art Gallery, Λουτράκι, Κόρινθος,
18/08/2018 έως 31/08/2018, επιμέλεια Εμμανουήλ Μαυρομμάτης
Small Colorful, EPsilon
Art Gallery, Λουτράκι,
Κόρινθος, 20/4/2018 έως 20/5/2018
Απεγκλωβισμός, Hyatt
Regency Hotel, με την υποστήριξη της Myro Gallery, Θεσσαλονίκη, 18/11/2017 έως 31/3/2018
Colorful, EPsilon
Art Gallery, Λουτράκι,
Κόρινθος, 04/11/2017 έως 30/11/2017
Απεγκλωβισμός, Myro Gallery, Θεσσαλονίκη, 05/10/2017
έως 04/11/2017
Αναμάρτητος 2, Myro Gallery, Θεσσαλονίκη, 1/12/2016 έως
31/12/2016
Ιστορίες εγκλεισμού,
Δήμος Καισάρειας, Εθνολογικό Μουσείο,
Κοζάνη, 11/10/2014 έως 02/11/2014
Ιστορίες εγκλεισμού, Gallery 512, Πτολεμαΐδα, 10/9/2014 έως
04/10/2014
Βλέμματα, Μακεδονία Παλλάς,
8ο Μακεδονικό Συνέδριο Ουρολογικής Εταιρείας Βορείου Ελλάδος, Θεσσαλονίκη, 3/11
έως 05/11/2011
Επιλογή
από συμμετοχές σε Ομαδικές εκθέσεις:
2018, Hyogo Prefectural Museum Kobe, Ιαπωνία. Culture
Center, Leczna Πολωνία. Long
Island Art Fair, Ν. Υόρκη. Κάλαις, Depôt Art Gallery, Αθήνα. Bonnie
& Clyde, Aqua Art Gallery,
Σαντορίνη. Τα όρια του σημείου καμπής ή η καμπή των ορίων, Platforms Project 2018, Αθήνα, επιμέλεια Εμμανουήλ Μαυρομμάτης. - International Graphic Art 2018, Luxor, Αίγυπτος. Η Τέχνη ο Εαυτός μου, Depôt Art Gallery, Αθήνα You, Come and See, Epsilon
Art Gallery, Λουτράκι. Art Symposium Skopje 2018, Σκόπια, F.y.r.o.m. 2017,
International
Art Fair Forli 2017, Ιταλία. International Art Fair, Gunsan, Sandol, South Korea. Η Τέχνη Ταξιδεύει, Art Hotel, Aqua Gallery, Epsilon Art Gallery, Σαντορίνη. International
Women’s Day Exhibition, Art
Gallery, Fier Αλβανία. Ετήσια Έκθεση ΣΚΕΤΒΕ, Πινακοθήκη Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη. 2016.
Archeos
Apollonia Fest, 2016, Apollo
Photo Colony, Fier, Αλβανία. Στο Δρόμο για την Αλήθεια, Govedarou
Art Gallery, Θσσαλονίκη. Festari 2016, Fellbah House, Σουαρέκα, Kosovo. Skopia Kavadarci, Gostivar Culture Center, Skopia,
F.y.r.o.m. Τεχνοστοιχεία, Gallery 512, Πτολεμαϊδα,
Κοζάνη.
2015. Ελάτε να πλέξουμε γιατί είναι οικογενειακή
μας υπόθεση, Στέγη Γραμμάτων και
Τεχνών Ελευθερία, Εικαστικό Δρώμενο,
Δράμα. for…starter, Papatzikou Gallery, Βέροια, Ημαθία. Τεχνοστοιχεία, Gallery 512, Πτολεμαϊδα, Κοζάνη. 2014. 8+1, Δημοτική Πινακοθήκη, Casa Bianca, Θεσσαλονίκη.
Έκθεση μινιατούρας, Vlassis Art Gallery,
Θεσσαλονίκη. Έκθεση μικρής φόρμας 7οςχρόνος, Papatzikou Gallery, Βέροια. 2013. Λιβάδι, Ημερήσιο Εικαστικό Δρώμενο για τη Δημιουργία
Έργου στη Φύση, Land Art, Θεσσαλονίκη. Ελάτε να πλέξουμε γιατί είναι οικογενειακή
μας υπόθεση, Βυζαντινό Μουσείο
Θεσσαλονίκης. 2012. Έκθεση Αποφοίτων, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Σχολή Καλών Τεχνών του Π.Δ.Μ. Φλώρινα. Άλλες συμμετοχές, 2010.
Μουσείο
Σύγχρονης Τέχνης, Φλώρινα. Αρχαιολογικό Mουσείο, Αιανή
Κοζάνης, Φιλεκπαιδευτικός Σύλλογος Φλωρίνης, Αριστοτέλης.
Σύντομο Βιογραφικό
Σημείωμα
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ
ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΗ
Ο Εμμανουήλ Μαυρομμάτης
γεννήθηκε στην Αθήνα.
Σπούδασε στη Γαλλία με υπο-τροφία του Γαλλικού Κράτους.
Ομότιμος Καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστη-μίου Θεσσαλονίκης.
Σπούδασε στη Γαλλία με υπο-τροφία του Γαλλικού Κράτους.
Ομότιμος Καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστη-μίου Θεσσαλονίκης.
Σπουδές: Licence ès Lettres,
Maîtrise à Quatre Certificats Κοι-νωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης.
Licence ès Lettres, Maîtrise, DEA, Αρχαιολογίας και Ιστορίας Τέχνης στο
Πανεπιστήμιο του Παρισιού-Σορβόννη ΙV.
Απόφοιτος Μουσειολογίας της Σχολής του Λούβρου.
Διδάκτωρ της Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Εθνικός επίτροπος της Ελλάδας στη Biennale της Βενετίας το 1980 και το 1988, στη Biennale του Παρισιού το 1979 και το 1982 και της Αλε-ξάνδρειας το 1998.
Έχει οργανώσει ένα μεγάλο αριθμό από εκθέσεις σύγχρονης ελ-ληνικής και ευρωπαϊκής τέχνης στην Ελλάδα και στη Γαλλία και έχει δημοσιεύσει άρθρα σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά και σε συλλογικές εκδόσεις.
Απόφοιτος Μουσειολογίας της Σχολής του Λούβρου.
Διδάκτωρ της Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Εθνικός επίτροπος της Ελλάδας στη Biennale της Βενετίας το 1980 και το 1988, στη Biennale του Παρισιού το 1979 και το 1982 και της Αλε-ξάνδρειας το 1998.
Έχει οργανώσει ένα μεγάλο αριθμό από εκθέσεις σύγχρονης ελ-ληνικής και ευρωπαϊκής τέχνης στην Ελλάδα και στη Γαλλία και έχει δημοσιεύσει άρθρα σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά και σε συλλογικές εκδόσεις.
Είναι πρόεδρος της AICA Hellas(Ελληνικό Τμήμα της Association Internationaledes
Critiques d’Art AICA) και μέλος της Eταιρείας των Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης, της Ελληνικής Εταιρείας Αισθητικής, του Ελληνικού Τμήματος τουICOM, της International Association for Aestheticsκαι της Διεθνούς Εταιρείας Ελληνικής Φιλοσοφίας. Είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού Μουσείου
Σύγχρονης Τέχνης, ΕΜΣΤ
Kαθηγητής
Ιστορίας της Νεότερης και της Σύγ-χρονης Τέχνης στο Τμήμα Εικαστικών και
Εφαρμοσμένων Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης από το 1985
έως το 2002, έχει τιμηθεί, το 1992, από το Γαλλικό Υπουργείο Πολιτισμού με το
παράσημο του Chevalier des Arts et des Lettres.
Επιλογή από
βιβλία:
- Δημήτρης Γαλάνης, 1983 (Διδακτορική Διατριβή), Μορφοπλαστικές και τεχνι-κές αναζητήσεις της ελληνικής χαρακτικής, 1882-1982, Δημοτική Πινακοθήκη Ρόδου, Ρόδος, 1983, Τα προλεγόμενα της ανάλυσης, Συστήματα σύγχρονης τέχνης, εκδόσεις Παρατηρητής, 1993, Θεσσαλονίκη.
- Nikos: Dematerialization and process as structure of the image in his work / Nίκος: απο-υλοποίηση και διαδικασία ως δομή της εικόνας στο έργο του, Athens 1988, έκδοση δίγλωσση, Ελληνική-Αγγλική, Iδρυμα Iωάννου και Eυρυδίκης Kωστοπούλου, σελίδες 128.
- Vlassis Caniaris: The specific and alternating uses of space in his work / Bλάσης Kανιάρης: οι συγκεκριμένες και εναλλακτικές χρήσεις του χώρου στο έργο του, Athens 1988, έκδοση δίγλωσση, Ελληνική-Αγγλική, Iδρυμα Iωάν-νου και Eυρυδίκης Kωστοπούλου, σελίδες 136.
- Yiorgos Golfinos. Processes of physical decay as images-material of the representation / Γιώργος Γκολφίνος, διαδικασίες φυσικής φθοράς ως εικόνες-ύλη της παράστασης, Athens 1988, έκδοση δίγλωσση, Ελληνική-Αγγλική, Eκδόσεις Titanium, σελίδες 80.
- Christian Jaccard, Institut Français de Thessalonique, Mission Laïque Française, A.F.A.A 1994, Thessalonique, έκδοση τρίγλωσση, Ελληνική,Γαλλική, Αγγλι-κή, σελίδες 180.
- Γιώργος Tσακίρης: Oργανικές και Bιολογικές λειτουργίες/ Yiorgos Tsakiris: Organics andBiologicals functions, Έκδοση Δήμου Γιαννιτσών και Πολιτιστικής Πρωτεύουσας Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη 1997, σελίδες 112.
- Eναλλακτικά και συνδυαστικά συστήματα στη ζωγραφική και στη χαρακτική του Ξενή Σαχίνη/ Interchangeable and combinative systems in the painting and printing of Xenis Sachinis, εκδόσεις Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη 1998, σελίδες 80.
- Analysis and Construction. Systems of Contemporary Art, Paratiritis Edition, Thessaloniki, 2001, text tranlated by Philip Ramp, σελίδες 132.
- Peter Halley, Paintings 1995-2005, Galerie Xippas, Athens, 2006, σελ. 142, Emmanuel Mavrommatis, “Notes d’Introduction au Projet de Peter Halley”, σελ. 63-93, “Introductory Notes on Peter Halley’s Project”, translated by Charles Penwarden, σελ. 95-125. Eλληνική έκδοση του κειμένου, ανάτυπο χωρίς εικονογράφηση: Εμμανουήλ Μαυρομμάτης, Εισαγωγικές Σημειώσεις στο σχεδιασμό του Peter Halley, Galerie Xippas, Αθήνα, 2006, σελ. 36.
- Δημήτρης Γαλάνης, 1983 (Διδακτορική Διατριβή), Μορφοπλαστικές και τεχνι-κές αναζητήσεις της ελληνικής χαρακτικής, 1882-1982, Δημοτική Πινακοθήκη Ρόδου, Ρόδος, 1983, Τα προλεγόμενα της ανάλυσης, Συστήματα σύγχρονης τέχνης, εκδόσεις Παρατηρητής, 1993, Θεσσαλονίκη.
- Nikos: Dematerialization and process as structure of the image in his work / Nίκος: απο-υλοποίηση και διαδικασία ως δομή της εικόνας στο έργο του, Athens 1988, έκδοση δίγλωσση, Ελληνική-Αγγλική, Iδρυμα Iωάννου και Eυρυδίκης Kωστοπούλου, σελίδες 128.
- Vlassis Caniaris: The specific and alternating uses of space in his work / Bλάσης Kανιάρης: οι συγκεκριμένες και εναλλακτικές χρήσεις του χώρου στο έργο του, Athens 1988, έκδοση δίγλωσση, Ελληνική-Αγγλική, Iδρυμα Iωάν-νου και Eυρυδίκης Kωστοπούλου, σελίδες 136.
- Yiorgos Golfinos. Processes of physical decay as images-material of the representation / Γιώργος Γκολφίνος, διαδικασίες φυσικής φθοράς ως εικόνες-ύλη της παράστασης, Athens 1988, έκδοση δίγλωσση, Ελληνική-Αγγλική, Eκδόσεις Titanium, σελίδες 80.
- Christian Jaccard, Institut Français de Thessalonique, Mission Laïque Française, A.F.A.A 1994, Thessalonique, έκδοση τρίγλωσση, Ελληνική,Γαλλική, Αγγλι-κή, σελίδες 180.
- Γιώργος Tσακίρης: Oργανικές και Bιολογικές λειτουργίες/ Yiorgos Tsakiris: Organics andBiologicals functions, Έκδοση Δήμου Γιαννιτσών και Πολιτιστικής Πρωτεύουσας Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη 1997, σελίδες 112.
- Eναλλακτικά και συνδυαστικά συστήματα στη ζωγραφική και στη χαρακτική του Ξενή Σαχίνη/ Interchangeable and combinative systems in the painting and printing of Xenis Sachinis, εκδόσεις Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη 1998, σελίδες 80.
- Analysis and Construction. Systems of Contemporary Art, Paratiritis Edition, Thessaloniki, 2001, text tranlated by Philip Ramp, σελίδες 132.
- Peter Halley, Paintings 1995-2005, Galerie Xippas, Athens, 2006, σελ. 142, Emmanuel Mavrommatis, “Notes d’Introduction au Projet de Peter Halley”, σελ. 63-93, “Introductory Notes on Peter Halley’s Project”, translated by Charles Penwarden, σελ. 95-125. Eλληνική έκδοση του κειμένου, ανάτυπο χωρίς εικονογράφηση: Εμμανουήλ Μαυρομμάτης, Εισαγωγικές Σημειώσεις στο σχεδιασμό του Peter Halley, Galerie Xippas, Αθήνα, 2006, σελ. 36.