Σχετικά με εμάς
Ιδιοκτήτης γκαλερί: Γιώργος Μπιτζίνης
Καλλιτεχνική Διευθύντρια : Εύη Παντελέων, ζωγράφος ΑΣΚΤ
Διεύθυνση: Σολωμού 13, Λουτράκι Κορινθίας, Ελλάδα
Τηλέφωνο επικοινωνίας: (+30) 6977878481
email: epsilonartgallery@hotmail.com
Τετάρτη 16 Ιανουαρίου 2013
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΑΡΚΕΛΛΟΣ, Έκθεση Ζωγραφικής, EPsilon Art Gallery
Α/α: 1 , Tίτλος : ΕΛΑΙΩΝΑΣ, Υλικά: Λάδια σε μουσαμά, Διαστάσεις: 70 Χ 50 cm
Α/α: 2. Tίτλος : ΔΑΥΛΙΑ , Υλικά: Λάδια σε μουσαμά, Διαστάσεις: 70 Χ 50 cm
Α/α: 3 Τίτλος : ΧΕΙΜΩΝΙΑΤΙΚΗ ΛΙΑΚΑΔΑ, Υλικά: Λάδια σε μουσαμά, Διαστάσεις: 65 Χ 46 cm
Α/α: 4.Tίτλος : ΤΟΠΙΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΑΥΛΙΑ, Υλικά: Λάδια σε μουσαμά,
Α/α: 10. Tίτλος : ΒΕΛΙΝΑ, Υλικά: Λάδια σε μουσαμά
Διαστάσεις: 55 Χ 38
Α/α: 6.Tίτλος : ΑΓΡΟΤΟΣΠΙΤΟ, Υλικά: Λάδια σε μουσαμά, Διαστάσεις: 50 Χ 40 cm
Α/α: 5.Τίτλος: ΣΤΟΝ ΑΓΡΟ , Λάδια σε μουσαμά, Διαστάσεις: 45 Χ 55 cm
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΑΡΚΕΛΛΟΣ, ζωγράφος
Βιογραφικό
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1925.
Πήρε το δίπλωμα της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών το 1953 κερδίζοντας τη μοναδική τιμητική διάκριση των διπλωματικών εργασιών.
Συνολικά του απονεμήθηκαν πέντε τιμητικές διακρίσεις.
Το 1954 με υποτροφία του ισπανικού κράτους φοίτησε στη Σχολή Καλών Τεχνών Σαν Φερνάντο της Μαδρίτης και αργότερα το 1960 με υποτροφία του Πανεπιστημίου Αθηνών φοίτησε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού.
Πραγματοποίησε ως τώρα πάνω από 30 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα, Ισπανία, Ιταλία και Ηνωμένες Πολιτείες, πήρε μέρος σε 9 Πανελλήνιες, σε πολλές ομαδικές στην Ελλάδα και το εξωτερίκό και σε 8 διεθνείς. Βραβεύτηκε στη Ρωσία και Ιταλία.
Έργα του βρίσκονται στην Εθνική Πινακοθήκη, στη Βουλή των Ελλήνων, στη Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης, στο Κυβερνείο Θεσσαλονίκης, στο Μουσείο Βορρέ, σε πρεσβείες, Ελληνική Πρεσβεία στην Ουάσινγκτον δωρεά του υπουργείου Πολιτισμού, τράπεζες και σε άλλες δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές.
ΜΕΡΙΚΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΙ ΞΕΝΩΝ ΤΕΧΝΟΚΡΙΤΙΚΩΝ
ΓΙΑ ΤΟΝ ΖΩΓΡΑΦΟ ΘΕΟΔΩΡΟ ΜΑΡΚΕΛΛΟ
Ο κριτικός και διευθυντής του Μουσείου Revoltella της Τεργέστης έγραψε για μια έκθεση του Μάρκελλου στην Ιταλία: «Ο Μάρκελλος είναι ένας ζωγράφος εκλεπτυσμένος στον αυθορμητισμό του, που μοιάζει με φωβ. Την ελεγχόμενη άσκηση της ζωγραφικής του αντίληψης διατρέχουν με επιδεξιότητα και ταχύτητα διάφορες χρωματικές γκάμες με μια ορμητική γραφή του πινέλου. Συλλαμβάνει με ακρίβεια την ατμόσφαιρα και τις μεταβολές του φωτός των χωρών, που τα ερμηνεύει με μια εναλλασσόμενη ποικιλία. Έχει ένα σταθερό τρόπο σύνθεσης και ερμηνείας πολύ προσωπικό.
Ο κριτικός Mariano Tomas έγραψε στην εφημερίδα «Madrid»για μια έκθεσή του στην ισπανική πρωτεύουσα «ο Μάρκελλος είναι πολύ λαμπερός στο χρώμα και πολύ γενναιόδωρος στην φωτεινότητα χωρίς να φθάνει στο σημείο να πληγώνει. Νοιώθει το τοπίο της Καστίλλης με περισσότερη θέρμη απ΄ όσο μερικοί μαέστροι της σημερινής ζωγραφικής.
MARIANO TOMAS
Τεχνοκριτικός
Πρόκειται για μια περίπτωση ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα, που βασίζεται στις δυνατότητες ενός «Σεζανικού εξπρεσιονισμού μεγάλης εκφραστικής δύναμης. Ο Μάρκελλος πλάθει τον κόσμο του, με το χρώμα (modulation), το οποίο δεν είναι μόνο το βασικότερό του εργαλείο, αλλά και το ουσιαστικότερό του εκφραστικό μέσο. Κι αυτός ο ανήσυχος κόσμος είναι αδρός, ενεργητικός, σωστότερα, σε ένα συνεχές «γίγνεσθαι». Οι αντιθέσεις των τόνων είναι έντονες, όπως συμβαίνει πάντα με τη ζωγραφική που δε θέλει να αποτυπώσει τη φύση, αλλά να την ερμηνεύσει.
Γι αυτό εδώ υποκειμενικοποιείται η εικόνα: είναι το πολύ προσωπικό βίωμα ενός ευαίσθητου ανθρώπου, που δεν κοιτάζει απλώς, για να συλλάβει, τι υπάρχει γύρω του, αλλά του προσδίδει η δική του σφραγίδα.
Βέβαια με τα χρόνια ο Μάρκελλος απέκτησε μια εμφανή ευκολία στη διατύπωση των θεμάτων του. Μεγάλη άνεση, αφαιρούν από τους πίνακές του οτιδήποτε το βεβιασμένο. Πουθενά δεν «κομπιάζει». Όλα ρέουν και διαπλάθονται με φυσικότητα και πειστικότητα. Συγκρατείται αποκλειστικά και μόνο το εκφραστικά σημαντικό και γι αυτό παρακάμπτεται η λεπτομέρεια, ενώ η αφαιρετική διάθεση συμπλέκει τελικά, ένα σύνολο χρωματικών κηλίδων.
ΣΤΕΛΙΟΣ ΛΥΔΑΚΗΣ
Ιστορικός Τέχνης
Νηφάλια, αδρή, δομημένη η ζωγραφική του Θεόδωρου Μάρκελλου. Η ζωγραφική του και μόνο σαν εμφάνιση, φανερώνει εικαστική παιδεία. Σαν σχέδιο, σαν σύνθεση, χρωματισμός, φωτισμός, δείχνουν τη σωστή, τη βαθιά γνώση του εικαστικού λόγου. Όλη εκείνη η πολύχρονη μάθηση, οι μακρόχρονες σπουδές στο εξωτερικό, κι ιδιαίτερα στην Ισπανία. Δουλεύοντας τη ζωγραφική τόσες δεκαετίες ο Μάρκελλος, μένει σταθερός κι αδιασάλευτος για τη ζωή και τον κόσμο. Πιστεύει στην αντικειμενική υπόσταση της ζωής κι η τέχνη του κινείται στην ελεύθερη αναπαράστασή της. Είναι χαρακτηριστικό πως ο Μάρκελλος, μέσα στην τόσο καταλυτική αναστάτωση της εποχής μας για την αποστολή της τέχνης, δεν κατολίσθησε στην λειασμένη κατρακύλα του παρανοϊκού, του παραλόγου και των μεταφυσικών ονειρώξεων.
Δέχεται ο Μάρκελλος τον υπαρκτό κόσμο, σαν τη μόνη πραγματικότητα. Κι αυτή προβάλλει στη ζωγραφική του. Όχι όμως τη μιμητική απεικόνισή της, αλλά αποφλοιωμένη, καθαρμένη από το πρόσκαιρο, το παροδικό, απ΄ την αγοραία της μορφή, τη μεταπλάθει για να υψωθεί στην πνευματική της αναγωγή. Κι αυτή η προσπάθεια διαποτίζει όλους τους πίνακές του Μάρκελλου, ν΄ αναγάγει τη ζωή σε μια ανώτερη ποιότητα ν΄ αποκαλύψει την ποιητική αξία της. Να δείξει τη σταθερότητα του οράματός του, χωρίς εντυπωσιακούς παρασυρμούς.
ΝΙΚΟΣ ΑΛΕΞΙΟΥ
Τεχνοκριτικός
ΣΚΕΨΕΙΣ ΤΟΥ ΖΩΓΡΑΦΟΥ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ
Για τον ζωγράφο Θεόδωρο Μάρκελλο η τέχνη είναι η προέκταση του εαυτού μας, γι αυτό πριν απ΄ όλα πρέπει να αποκτήσουμε αυτογνωσία, να ξέρουμε ποιοι είμαστε για να εκφράσουμε με το έργο μας τον πραγματικό εαυτό μας.
Η τέχνη είναι συνέχεια και συνέπεια...
Πρόοδος δεν είναι η παράκαμψη των δυσκολιών και μια επιπόλαιη απλούστευση των πάντων, δεν είναι προ πάντων πυροτέχνημα, που μετά την πρόσκαιρη λάμψη του, το σκοτάδι φαίνεται να γίνεται πιο πυκνό.
Η απλοποίηση στην Τέχνη είναι από τα σημαντικότερα στοιχεία της υψηλής τέχνης και της σύγχρονης αντίληψης, αρκεί όμως να είναι απόρροια γνώσης και πείρας και να γίνει μέ μέτρο, για να είναι ουσιαστική και να εμπεριέχει όσα παράλειψε.
Για τον Θεοδωρο Μάρκελλο αυτό που καθορίζει την αξία στο έργο τέχνης είναι η αντοχή του στο χρόνο. Έργα που έγιναν εκαντοντάδες ή και χιλιάδες χρόνια πριν από εμάς είναι σύγχρονα γιατι κατόρθωσαν να αντέξουν στο πέρασμα του χρόνου, αδιαφορώντας για σχολές, ρεύματα και απόψεις... Μόνο η ποιότητα και η εσωτερική ζωή με την οποία κατόρθωσε να το φορτίσει ο δημιουργός του έχουν σημασία κα αυτά είναι που κάνουν ένα έργο τέχνης να είναι διαχρονικό και αιώνιο.
ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΜΑΡΚΕΛΛΟΥ (1925-)
Pinakothiki_Theodorou_Markellou
Η Πινακοθήκη του ζωγράφου Θεόδωρου Μάρκελλου δημιουργήθηκε το 1988. Τα έργα επέλεξε και δώρισε προσωπικά ο καλλιτέχνης, από το τεράστιο σύνολο της εικαστικής του δημιουργίας.
Ο ζωγράφος Θεόδωρος Μάρκελλος σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών κοντά στους Α. Γεωργιάδη και Γ. Κεφαλληνό. Συνέχισε τις σπουδές του στη Μαδρίτη και το Παρίσι. Πραγματοποίησε αρκετές εκθέσεις, ατομικές και ομαδικές και έλαβε πολλές τιμητικές διακρίσεις (Ρωσία – Ιταλία).
Η θεματολογία της συλλογής του κινείται κυρίως στην τοπογραφία του ελλαδικού χώρου, με θέματα τόσο από την ύπαιθρο, όσο και από τις αστικές διαμορφώσεις. Η συλλογή περιλαμβάνει, επίσης, προσωπογραφίες και αποδόσεις νεκρής φύσης. Καλλιτεχνικά εκφράζει κυρίως τον Σεζανικό εξπρεσιονισμό με μοναδική εκφραστική δύναμη χωρίς να λείπουν και οι παραπέρα αναζητήσεις.
Η πινακοθήκη στεγάζεται στο κτίριο του Δημοτικού Λαογραφικού Μουσείου, Γαριβάλδη 6.
Κυριακή 25 Αυγούστου 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ Σελίδα 16
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΑΡΚΕΛΛΟΣ
Η τέχνη του, ζωή κι ανάσα του
Θα δωρίσει στο Δήμο Τρικάλων τόσα ζωγραφικά έργα του, ώστε ν' αποτελέσουν μια δημοτική πινακοθήκη που θα φέρει τ' όνομά του
Τούτες τις μέρες συνετελέσθη ένα σημαντικό πολιτιστικό γεγονός. Ο διαπρεπής ζωγράφος Θεόδωρος Μάρκελλος συμφώνησε με τη μεσολάβησή μου να χαρίσει στο Δήμο Τρικάλων τόσα ζωγραφικά του έργα ώστε ν' αποτελέσουν μία πινακοθήκη Δημοτική που θα φέρει τ' όνομά του.
Είναι ένα εικαστικό γεγονός στον τόπο μας που πρέπει να εξαρθεί γιατί σπανίως υπάρχουν δωρεές ζωγράφων προς τους δήμους για δημιουργία πινακοθήκης.
Βέβαια η δωρεά συντελείται κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις, δηλαδή τα έργα θα είναι αναπαλλοτρίωτα και θα προσφέρονται εις κοινήν θέα. Ο δωρητής Θεόδωρος Μάρκελλος έκαμε εκτεταμένες σπουδές στον εικαστικό χώρο. Μετά το επαινετικό του δίπλωμα από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών τού δόθηκε κρατική υποτροφία για την Ισπανία. Μετεκπαιδεύτηκε στη Μαδρίτη και παράλληλα έκανε σπουδές εντατικές στα ονομαστά Ισπανικά Μουσεία Τέχνης. Θα λέγαμε πως εκείνο τον κορυφαίο Ισπανό ζωγράφο Βελάσκουεθ τον έφαγε με το κουτάλι. Υπάρχουν ακόμα στα χέρια του μερικά αντίγραφα της εποχής εκείνης όπως ο περίφημος Νάνος του Βελάσκουεθ που είναι ένα θαυμαστό αντίγραφο. Μετά ασχολήθηκε με το Γαλλικό τοπίο και ιδιαίτερα τον Σηκουάνα, στην Ιταλία, Ρώμη, Φλωρεντία, Βενετία. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα ύστερα από αυτή την πολύχρονη παιδεία, ακολούθησε το ρεύμα το εικαστικό της Ελλάδας.
Αν αληθεύει πως η τέχνη είναι ο ευπαθής σεισμογράφος ενός τόπου και μιας εποχής, στην εποχή μας που συνεκλονίσθη από πρωτοφανή τραγικά γεγονότα όπως ο 2ος παγκόσμιος πόλεμος, το ολοκαύτωμα των Εβραίων, και ιδιαίτερα τη δική μας κατοχή και με την ηρωική ΕΑΜική αντίσταση που όλη η Ελλάδα φώναζε "ΕΑΜ, ΕΑΜ αντιλαλεί, όλη η Ελλάδα μια φωνή", τούτα τα τραγικά γεγονότα ζητούσαν μορφοποίηση.
Και επειδή η τέχνη για να μορφοποιήσει τα τραγικά κοινωνικά συμβάντα θέλει απόσταση απ' αυτά, τότε υπήρχε η τάση δουλέψτε. Με τη δουλιά θα βρούμε τη μορφή της απεικόνισης. Ο τότε πρύτανης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Κ. Γραμματόπουλος έλεγε στους σπουδαστές του όταν τον ρωτούσαν πιο δρόμο ν' ακολουθήσουν,δουλιά, δουλέψτε και θα βρείτε το δρόμο σας.
Τα ίδια έλεγαν ο Κ. Πλακωτέρης, ο Ν. Καστανάκης, ο Βαλσαμάκης κτλ. Και μπορούμε να πούμε πως μ' αυτή την τάση της συνεχούς δουλιάς η χαρακτική στην Ελλάδα έφτασε σ' ένα υψηλότατο διεθνές επίπεδο με κύριους εκπροσώπους τον Γραμματόπουλο, τον Γ. Βαρλάμο, τον Τάσο, την Ανούση και μία δεκάδα άλλων χαρακτών που δεν υπολείπεται σε τίποτα απ' το υψηλό επίπεδο της διεθνούς χαρακτικής.
Ο Μάρκελλος ακολούθησε τούτη τη γραμμή της συνεχούς προσπάθειας για τη μορφοποίηση του εικαστικού πνεύματος. Κι έγινε ο πολυγραφότατος ζωγράφος της Ελλάδας. Δεν υπάρχει μέρος όπως Μύκονος, Σκύρος, Αττική, Πήλιο που να μην τον απασχόλησε το τοπίο του.
Απεικόνισε την ομορφιά του ελληνικού υπαίθρου με έμπνευση και ειλικρίνεια. Συγχρόνως ασχολήθηκε με το πορτρέτο κατά τρόπο θαυμαστό. Νομίζω πως ο Μάρκελλος έκανε την τέχνη ζωή του και ανάσα του.
Θεοποίησε την αποστολή του κι η τέχνη τον κατέταξε μέσα στους τιμημένους εκπροσώπους της.
Εζησε αποκλειστικά με την τέχνη του κι έχει ακόμα στα χέρια του 2.000 ζωγραφικούς πίνακες.
Νίκος ΑΛΕΞΙΟΥ
Ετικέτες
έκθεση ζωγραφικής,
Θεόδωρος Μάρκελλος,
Λουτράκι,
πίνακες ζωγραφικής,
EPsilon Art Gallery,
paintings,
solo exhibition
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου